Desatero spotřebitele: Držte se jej a vaše finance budou vždy v bezpečí
článek byl přidán: 07.10.2016 Chodíte každý den do práce a těšíte se na velký den, kterým je výplata? Važte si nejen své práce, ale i peněz, které za ní dostáváte. Budete-li o vydělané peníze pečovat s rozmyslem, nebudete se muset nikdy strachovat o svou budoucnost. Pomůže vám desatero spotřebitele, které platí pro spoření, investování i půjčování peněz.1. Nic není zadarmo
Ani kuře zadarmo nehrabe, jak říká známé české přísloví. A platí to i pro prodejce finančních služeb - banky, nebankovní společnosti, investiční společnosti, spořitelny, pojišťovny a další. Pokud vám někdo slibuje jakoukoliv službu zadarmo, vězte, že za ní nakonec stejně zaplatíte. A možná více, než byste si přáli. Někdy je lepší vybrat si službu za rozumnou cenu, než se snažit za každou cenu ušetřit.
2. Mějte osobní finanční plán
Říká se to snadno, ale finanční rezerva je opravdu více než důležitá. Díky odpovídající finanční rezervě “pod matrací” nebudete každý večer usínat se vtíravou myšlenkou, zda se dočkáte výplaty či nikoliv. Rezerva vám pomůže v situacích, kdy vás potkají nečekané výdaje. Nemusí jít pouze o opravu auta, nákup nového spotřebiče nebo nedoplatek za energie. Co když ztratíte práci nebo dlouhodobě onemocníte? Na ty to situace je jednoduše dobré být dobře připraven.
S tím souvisí i finanční plán. Neberte si příliš vysoké půjčky, které by váš měsíční rozpočet přivedli na pokraj únosnosti, ani neinvestujete veškeré své úspory. Alespoň ne tehdy, pokud nejdou předčasně zrušit či vypovědět.
3. Ověřujte, prověřujte
Víte, jaký produkt chcete? Dejte si tu péči a o produktu si něco zjistěte. Jaké by měl mít parametry, jaká je jeho cena, apod. Pokud budete mít jasnou představu, co má produkt splňovat, bude se vám lépe hledat nejlepší varianta. Poraďte se s odborníky na danou oblast (prodejci, zprostředkovatelé, nezávislý poradce, apod.) a důkladně si ověřte klíčové informace o produktu. Čím více budete vědět, tím spíše nikdy nesednete na lep vychytralého prodejce a nekývnete na nevýhodnou nabídku.
4. Čtěte a čtěte všechno
Podle nejrůznějších výzkumů se lidé studiem smluvních podmínek zabývají průměrně cca 10 minut. To znamená, že smlouvu zpravidla jen letmo projedou a tu a sem si něco přečtou. O smluvních podmínkách toho ve výsledku však mnoho nevědí. Nenechte se odradit větou, že vše potřebné víte, nebo nedostatkem času.
Smlouvu si vždy vezměte domů a důkladně si ji pročtěte. Čtěte smlouvy, obchodní i pojistné podmínky i veškeré související dokumenty. Vše si nechte vysvětlit, pokud něčemu nerozumíte nebo je vám cokoliv nejasné. Pokud vám prodejce odmítne smlouvu zapůjčit, berte to jako varování a jděte raději jinam.
5. Nejasné a nesrozumitelné smlouvy nepodepisujte
Příliš dlouhé a nejasné smlouvy obsahující slova “neplatí” či “nepoužije se” obvykle znamenají problém. Důvěru také zrovna nevzbuzuje prohlášení klienta o podpisu bez nátlaku a podobné formulace, které mají za cíl prodejce ochránit před budoucími vznesenými pochybnostmi z vaší strany. Velice často smlouvy obsahují tzv. rozhodčí doložku, kdy případné spory řeší rozhodce jmenovaným poskytovatelem služby. Výsledné rozhodnutí téměř vždy bývá v neprospěch klienta. Je nevratné, nelze se odvolat a vy jako klient se tím vzdáváte možnosti obrátit se na soud.
6. Víte, s kým jednáte?
Vždy byste měli vidět, s kým jednáte. Respektive, jaký typ smluvního partnera se jedná. Musí nějak dokládat své kvality? Má povolení k provádění dané činnosti dle zákona? Musí vůbec nějaké povolení mít? Je jeho činnost kontrolována některým z veřejných orgánů, jako je Česká národní banka (ČNB) nebo Česká obchodní inspekce (ČOI)? Nikdy se nebojte ozvat, když se vám něco nelíbí, a vždy usilujte o nápravu.
7. Pozor na velké sliby a příliš velké výnosy
Investice přináší zisky. Ty by však měly odpovídat běžné situaci na trhu. Pokud tomu tak není a poskytovatel vám nabízí nereálné zisky a výnosy, může v tom být nějaký zádrhel. Nechte si vždy vysvětlit, proč jste zrovna tak výhodnou nabídku dostali vy, a co to přinese i samotnému poskytovateli. Čím jsou nabízené služby a produkty složitější, tím častěji se jedná o riskantnější podniky.
8. Investujte s rozumem
Pokud se rozhodnete investovat na kapitálovém trhu, nejprve si zjistěte informace o tom, co takové investování obnáší. Na začátku vás čeká podpis tzv. investičního dotazníku, který s vámi vyplní investiční zprostředkovatel či obchodník. Pokud se vám bude zdát, že se vás snaží vmanipulovat do odpovědí, které vám jsou nejasné, nerozumíte jim nebo s nimi dokonce nesouhlasíte, nepodepisujte jej. A to ani přesto, že budete mít dojem, že je to pro vás výhodné.
9. Životní pojištění
Hlavním smyslem životního pojištění je finanční ochrana vás a vašich blízkých před nepředvídatelnými událostmi, jako je úmrtí, dlouhodobá nemoc, invalidita či ztráta zaměstnání. Peníze vám budou vyplaceny pouze v případě pojistné události. To znamená, že peníze, které do pojištění vložíte, se vám v jiném případě nevrátí. Nejedná se tedy ani o spoření ani o investice. Pokud tedy nezvolíte životní pojištění s investiční či spořící složkou.
10. Chraňte svá osobní data
Vždy, když jednáte s prodejci, mějte svá data pečlivě chráněná. Nemějte je přístupná na mobilním telefonu ani v počítači. To platí pro všechna hesla a kódy k internetovému bankovnictví či PINy k platebním kartám. Všechny doklady, dokumenty a další informace požadujte v písemné podobě a trvejte na předání kopií všeho, co podepíšete. Nezapomeňte, že dokázat ústně poskytnuté informace je téměř nemožné.