Než podepíšete smlouvu o půjčce, buďte obezřetní
článek byl přidán: 14.10.2016 S některými nešvary, které v oblasti půjček panují, si neporadí ani novela zákona o spotřebitelském úvěru. Nejedná se totiž ani o práva či o bezpečnost, ale spíše o komfort při sjednávání služby. Někdy stačí málo, aby zákazníka nepatřičné chování nebankovní společnosti pořádně naštvalo.„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ říká Michal Kozub ze společnosti Home Credit.
A přesně o tom nám jde. S půjčkou si zákazník zaslouží i odpovídající chování ze strany poskytovatele. Společně se na následujících řádcích podíváme na to, jak si vybrat poskytovatele půjčky a půjčku, aby vše proběhlo hladce a bez problémů ke spokojenosti obou stran.
Nejasná minulost, přítomnost i budoucnost
Našli jste zajímavou půjčku, ale o jejím poskytovateli toho mnoho nevíte? Bohužel mezi téměř 60 tisící poskytovateli nebankovních půjček se stále najdou tací, kteří vám výběr půjčky neusnadní. Jejich webové stránky jsou nepřehledné a obsahují nedůležité informace. Půjčka zní sice výhodně, ale ve skutečnosti nevíte nic o výši úroku, RPSN, poplatcích a dalších podmínkách. „Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ varuje Michal Kozub.
Náš tip: Vybírejte si poskytovatele, kteří uvádí všechny informace o půjčce na jednom místě stručně a srozumitelně.
A k půjčce dostanete “pěkný” dárek
Kdyby šlo o dárek. Zákazník se ale zpravidla dočká další služby, kterou nechce a hlavně ji nepotřebuje. Například k úvěru zákazníci často dostanou jako “dáreček” běžný účet. A je jedno, zda jej chtějí či nikoliv. Tohle není zrovna prozákaznický přístup. Poskytovatel půjčky má samozřejmě právo nabízet další služby, měl by tak ale činit zvlášť a zřetelně. To platí také pro pojištění a další služby, které se poskytovatelé půjčky snaží klientovi doslova vnutit jako něco zcela zásadního. Není tomu tak.
Náš tip: Pokud vám poskytovatel nutí další službu, mějte se na pozoru. Správný poskytovatel vám službu nabídne, ale nikdy vám ji nenutí.
A teď si vyplníme krátký formulář
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Na začátku získáte pocit, že k vyřízení půjčky nic nepotřebujete. Až pak se dozvíte, co vše musíte doložit a jaké údaje poskytnout. „Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ poukazuje Michal Kozub.
Hodně údajů je navíc dostupných v databázích, do kterých mají finanční společnosti přístup. A pokud chce údaje znovu a znovu, pak je potřeba hledat problém v neochotě konkrétního poskytovatele půjčky. Jak asi taková společnost bude řešit případné problémy?
Náš tip: Zodpovědný poskytovatel vám hned na začátku oznámí, co vše bude k úspěšnému vyřízení půjčky potřebovat. Nic víc, nic míň.
Půjčku jsem nedostal, důvod mi neřekli
To je bohužel běžná praxe mezi nebankovními společnostmi i bankami. Mají právo nesdělovat důvod, proč žádost o půjčku zamítli. Pro řadu zákazníků je dosti frustrující informace “půjčku vám neposkytneme” bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení. Odmítnutí žádosti s vysvětlením je pro mnoho lidí důležité. Někdy je totiž důvodem krátká doba zaměstnání nebo jiná maličkost, kterou lze snadno vyřešit.
Náš tip: Toto právo mají všechny společnosti. Pokud vám tedy některá vysvětlí, proč vám půjčku neposkytne, je to pouze důkaz jejího slušného a férového jednání.
Podepsat můžeš, přečíst musíš
Dokola opakovaná věta. Přesto si jen malé procento lidí smlouvy čte opravdu důkladně. Smlouva o půjčce přitom může obsahovat cokoliv, dokonce i ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem či dobrými mravy. Dejte si pozor také na několikastránkové smlouvy psané drobným písmem. To vše zavání možnými problémy. Smlouva by měla splňovat podmínky stanovené zákonem o spotřebitelského úvěru. Její součástí by měly být zejména informace o výši půjčky, výši splátek, doby splatnosti, splátkového kalendáře, RPSN a další podmínky splácení půjčky.
Náš tip: Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Pokud vám poskytovatel odmítne smlouvu poskytnout k prostudování, utíkejte jinam.