Lidé jsou ochotní poskytovat osobní údaje za levnější půjčku
článek byl přidán: 20.05.2019 Co všechno jsou lidé ochotní udělat pro to, aby získali sebemenší slevu? Nebojí se sdělovat podrobnosti ze svého osobního života, detaily o životním stylu či dokonce uvést svou polohu. Není to příliš riskantní? Stojí to za to?Společnost Accenture nedávno zveřejnila globální studii, z níž vyplývá, že lidé po celém světě nemají problém poskytovat informace o svém životě výměnou za levnější služby a produkty. To platí také pro oblast půjček. Studie položila otázky celkem 47 tisícům respondentům na 28 světových trzích. Více než polovina neměla problém uvést svou aktuální polohu, aby získali výhodnější nabídku či rychlejší schválení půjčky. 75 procent respondentů však zároveň tvrdilo, že soukromí pro ně představuje prioritu.
„Lidé sdílí osobní údaje, aby si zjednodušili život nebo aby byli více propojení, a to se pak přenáší do způsobu spravování jejich osobních financí. Ačkoliv klienti chtějí, aby banky a pojišťovny aktivně používaly jejich data pro zlepšování jejich životů, tyto instituce by měly postupovat opatrně a zajistit, aby svým zákazníkům rozuměly, poskytovaly jim relevantní a aktuální nabídky, a zároveň chránily jejich údaje,“ uvedl Piercarlo Gera, ředitel oddělení finančních služeb ve společnosti Accenture.
Přes 80 % lidí sdílí osobní údaje za rychlejší schválení půjčky
V oblasti bankovnictví došla studie k překvapivým výsledkům. Lidé si svého soukromí evidentně neváží tolik, jak tvrdí. Téměř 81 % respondentů potvrdila, že by jim nevadilo poskytnout své osobní údaje (např. výše příjmů, životní styl, poloha) výměnou jenom za rychlejší schválení půjčky.
Pokud by poskytovatel nabídl slevu na půjčce a požadoval udání polohy zájemce, problém by s tím nemělo 76 % dotázaných. Respondenti to považují za rozumný obchod vedoucí k obdržení půjčky na míru. 57 % bankám a nebankovním společnostem sděluje své spotřební zvyklosti proto, aby jim chodili nabídky na různé slevy a úspory.
„Finanční společnosti mají obrovskou zodpovědnost za udržování soukromí osobních údajů svých zákazníků. Banky a pojišťovny, které této příležitosti budování důvěry a zlepšování zákaznické zkušenosti nevyužijí, riskují ztráty z důvodu neprovedených plateb nebo náhrad za škody či stížnosti," upozornil Bruce Holley ze společnosti Accenture pro Severní Ameriku.”
Žijete zdravě? Získejte levnější životní pojištění
Ne vždy musí poskytovatel služby požadovat důležité osobní údaje včetně aktuální polohy. Někdy se jedná o poměrně nezávadné informace, které ale mohou zákazníkům přinést výhodnější cenu či podmínky. Typickým příkladem je životní pojištění, jehož cenu rozhodně nelze považovat za levnou. Nižší pojistné však mohou získat lidé, kteří žijí zdravě.
„Konkrétním příkladem je levnější životní pojištění vázané na zdravý životní styl měřený například počtem ušlých kroků nebo nízkým BMI, tj. údaji, které lze lehce získat z chytrých telefonů, nebo tzv. wearables, neboli chytrých hodinek,” vysvětlil Karel Kotoun ze společnosti Accenture. Druhým příkladem je spárování chytrého telefonu s automobilem, který kontroluje a hodnotí styl jízdy. Na základě získaných dat pojišťovna individuálně upraví pojistné.
V takovém případě hovoříme o personalizovaných smlouvách, které využívají vybraná data k tomu, aby zákazníkovi nabídli individuální nabídku. Nejedná se přitom o citlivé informace, které by bylo možné zneužít (např. osobní údaje, poloha).
Nejvíce sdílní jsou Číňané. Evropané jsou skeptičtí
Zajímavé je také hodnocení ochoty sdílet osobní údaje z hlediska jednotlivých zemí a národů. Ukázalo se, že nejvíce sdílní jsou lidé v Číně. Až 67 % Číňanů je ochotno sdílet více údajů ze svého osobního života za účelem získání personalizovaných služeb, které jsou maximálně přizpůsobeny jejich potřebám a požadavkům.
Méně ochotní jsou občané USA, kde se sdílením osobních údajů by nemělo problém 50 % lidí. Nejvíce skeptickými se ukázaly Evropané. Zde se sdílením osobních informací souhlasilo pouze 40 % respondentů.
„V Číně je ochota sdílet osobní údaje největší z důvodu širší penetrace trhu mobilního bankovnictví prostřednictvím aplikace Wechat, která koncovým uživatelům umožňuje celou řadu bankovních operací od plateb přes QR kódy, po půjčky online či analýzy výdajů. Evropa zůstává zatím v tomto ohledu konzervativnější. A to hlavně z toho důvodu, že klienti nevidí jasnou přidanou hodnotu ve sdílení bankovních údajů s třetí stranou, tedy společnostmi poskytujícími nadstavbové služby,“ vysvětlil Karel Kotoun.
Mýty o zneužitelnosti rodného čísla
V souvislosti se zneužitím osobních údaje se u nás nejčastěji komentuje požadavek na vyplnění rodného čísla či alespoň data narození. Někdo to řeší a rodné číslo nechce poskytovat vůbec nikomu, jiný to v dnešní době považuje za zbytečnou starost. Lze pomocí deseti čísel napáchat nějakou škodu nebo to není zdaleka ta snadné? Lidé se například bojí toho, že by si na jejich rodně číslo někdo vzal půjčku a nesplácel ji.
Z rodného čísla lze velmi snadno poznat datum narození, a tím pádem i věk. První dvě čísla vyjadřují den, druhá dvě čísla měsíc a třetí rok narození. Čtyři čísla za lomítkem slouží k rozlišení lidí, kteří se narodí ve stejný den. Samo o sobě však nelze rodné číslo zneužít. K tomu, aby si na vás mohl někdo vzít půjčku, by potřeboval doklady jako občanský průkaz, řidičský průkaz, pas a doklady potvrzující příjem.